E-commerce 3.0 – Ta din din e-handel till nästa nivå

E-commerce 3.0 – Ta din din e-handel till nästa nivå

År 2016 finns det inga ursäkter för att ha en undermålig men dyr e-handelslösning. Läs mer om hur du kan dubbla din konvertering och halvera din förvaltningsbudget.

Första och andra generationens e-handel
I e-handels begynnelse var de första e-handelspionjärerna tvungna att utveckla sin egen butik och lösning från grunden. I nästa fas, efter att ha fått en del erfarenhet (och kod från tidigare kunder och projekt) kunde många externa partners skapa sina egna e-handelsverktyg och erbjuda till nya kunder, eller basera en lösning på någon av de många ramverk som växer fram. Efter båda alternativen erbjuder en del standardisering så kunde implementationskostnaden reduceras kraftigt. Problemet är att förvaltningskostnaden inte minskar, tvärtom ökar den i takt med att mer och mer utveckling måste göras för att hålla lösningen nätt och jämnt ovanför vattenytan och samtidigt försöka hänga med i utvecklingen.

"Fokus kommer istället att kunna vändas mot att utveckla nya idéer och koncept istället för att fixa buggar"

Tredje generationens e-handel
Med dagens moderna e-handelsplattformar så erbjuder redan en grundinstallation mer funktionalitet än vad 90% av alla e-handlare kan erbjuda idag med sina befintliga lösningar. Det finns nästan oändliga möjligheter och nivåer att skapa kampanjer och erbjudanden samt till upp- och merförsäljning och det kräver bara konfiguration. Integrationer med de vanligaste externa tjänsterna finns redan på plats, såsom betalningslösningar, leverans, analys och rapportering, export och import av data, integration med CMS, etc. Med ett stort urval av responsiva teman är det stor chans att du kan hitta en som är liknande din befintliga e-handelsbutik eller dina skisser på hur den nya ska se ut och därmed bara kräver mindre designförändringar.

För alla e-handlare som idag inte har en responsiv lösning, kommer troligen beslutet att byta plattform i samband den nya designuppdateringen innebära en lägre totalkostnad och därmed får man den nya plattformen på köpet. En av barriärerna för att byta platform är att så mycket pengar har investerats i den nuvarande. Utvecklingsteamet kommer troligen protestera, eftersom de har kämpat och spenderat 1000-tals timmar för att komma dit de är idag. Det kan också ses som ett misslyckande att ta beslutet att kassera lösningen. Allt detta är inte sant, dels för att det tidigare inte funnits något annat väl än att bygga sin egen lösning och dels för att den tidigare resan har gett mycket kunskap, om sina produkter, erbjudande och kunder, men också färdiga integrationer till andra system.

Genom att byta ut din existerande lösning mot en ny, bör du kunna reducera utvecklings- och förvaltningskostnaden till ett minimum. Fokus kommer istället att kunna vändas mot att utveckla nya idéer och koncept istället för att fixa buggar, göra refactoringarbete och bygga standardfunktionalitet. I genomsnitt förväntar vi oss att utvecklingsteamet kommer reduceras till hälften, men då med en betydligt högre utvecklingshastighet och kvalitet på leveranserna.

New Amsterdam är specialister på innovation inom e-handel och din partner för att utveckla och implementera en total kanalstrategi inom ramen för det vi kallar e-commerce 3.0. Vårt mål är att göra e-handel lönsammare genom stabila och moderna plattformar och låta företag utveckla det som är unikt för dem istället för att tvingas uppfinna hjulet om och om igen för att komma ikapp. Kontakta oss redan idag för en kostnadsfri innovationsworkshop.

Artikeln är skriven av Daniel Myrbäck, grundare av New Amsterdam, som har varit med och utvecklat e-handeln och vår digitala värld sedan 1999.

Kontakta Oss